Każda budowa czy remont wiążą się z zakupami. Należy bardzo dokładnie zaplanować potrzeby materiałowe na różnych etapach inwestycji, a także ocenić, gdzie najlepiej się udać po niezbędne towary. Na rynku nie brakuje mniejszych i większych marketów branżowych, a wiele osób decyduje się na zakupy w sieci i odbiór w sklepie lub dostawę materiałów na miejsce budowy. Może się jednak okazać, że nabyliśmy za dużo lub rzecz jest zupełnie niepotrzebna czy nie pasuje. Warto wiedzieć, w jakich sytuacjach przysługuje prawo do zwrotu materiałów budowlanych.
W wielu sklepach klient może dokonać zwrotu lub wymiany materiałów budowlanych https://bat.pl/Dla-kupujacych/Reklamacje-i-zwroty/, choć polskie prawo nie nakłada na sprzedawcę obowiązku przyjęcia towarów. Warto więc ustalić taką możliwość wcześniej. Analogicznie negocjacjom mogą także podlegać terminy zwrotów materiałów budowlanych oraz warunki wymiany. Trzeba też pamiętać, że obie strony są zobowiązane do przestrzegania regulaminu sklepu.
Zazwyczaj bez problemów sprzedawcy proponują wymianę materiałów na inne, nowe produkty. Tego typu załatwienie sprawy jest bowiem korzystne dla obu stron. Składy budowlane zazwyczaj przyjmują zwroty nadwyżki materiałów budowlanych, o ile oczywiście są one w nienaruszonym stanie i mogą być ponownie sprzedane.
Klient, który kupił materiały budowlane przez internet, zgodnie z obowiązującym prawem może dokonać zwrotu w ciągu 14 dni od otrzymania zamówienia. By dopełnić formalności, powinien w tym czasie złożyć stosowne oświadczenie na piśmie.
By dokonać zwrotu materiałów budowlanych, wystarczy pobrać i wypełnić formularz udostępniony na stronie internetowej sklepu lub samodzielnie przygotować jednoznacznie brzmiące oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Należy w piśmie podać imię i nazwisko kupującego, adres e-mail, numer konta, na które mają zostać zwrócone środki, numer paragonu, dane zwracanych produktów oraz łączną kwotę zwrotu. Całość trzeba podpisać i opatrzyć aktualną datą. Klient musi także przedstawić dowód zakupu – czyli paragon fiskalny lub fakturę.
W terminie do 14 dni kalendarzowych od odstąpienia od umowy, chyba że dany sklep wydłużył ten termin, klient powinien wysłać paczkę ze zwrotem produktów lub dostarczyć towar do sprzedawcy. Sklep oddaje pieniądze wraz z kosztami dostarczenia przesyłki do kupującego w ciągu 14 dni od otrzymania zwrotu.
Nie można dokonać zwrotu materiałów budowlanych, które zostały wyprodukowane na indywidualne zamówienie klienta – na przykład blaty lub lustra cięte na wymiar. Często też nie są przyjmowane zwroty produktów z wyprzedaży czy ekspozycji, towary sprzedawane na wagę oraz farby z mieszalnika.
Kupujący ponosi przy tym odpowiedzialność za zmniejszenie wartości produktu będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania.
W sklepach budowlanych można dokonać zwrotu produktów i warto taką opcję ustalić już na etapie zakupów. Oczywiście klient musi pamiętać, że towary powinny być oddawane w stanie nietkniętym i nieużywanym oraz w oryginalnym opakowaniu. Pracownik sklepu sprawdzi zgodność materiałów budowlanych, a jeśli będą one uszkodzone lub zużyte, może odmówić ich przyjęcia.
Procedury zwrotu towaru w marketach budowlanych są zazwyczaj podobne i opierają się na podstawowych zasadach. Kluczowe jest zachowanie towaru w stanie umożliwiającym jego dalszą sprzedaż oraz przedstawienie dowodu zakupu. W przypadku wątpliwości warto skonsultować się z obsługą klienta danej sieci lub sprawdzić szczegółowe informacje w regulaminie sklepu.